اسدآباد معروف به پایتخت تریلرها از جمله شهرستان‌های ترانزیتی استان همدان در مسیر بزرگراه کربلا به عنوان شاهراه ارتباطی ۶ استان غرب کشور است که دارای ظرفیت‌های مختلفی نظیر معادن غنی و کارخانجات مختلف است اما از نبود اتصال ریلی رنج می برد.

پایتخت تریلرها در انتظار راه‌آهن
تردد خیل عظیم زائران حسینی از مسیر اسدآباد به عتبات عالیات در طول سال به ‌ویژه در ایام اربعین و تردد میانگین بیش از ۲۰ هزار خودرو سبک و سنگین از محور سخت‌گذر ۱۴ تا ۱۵ کیلومتری گردنه اسدآباد، اتصال این شهرستان به شبکه ریلی را برای جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذار و شتاب این شهرستان در مسیر توسعه در سال ۹۵ مطرح کرد.  
یک سال بعد حسین افشاری، فرماندار وقت اسدآباد گفت: طرح اتصال خط آهن تهران- همدان- سنندج به اراک- ملایر- کرمانشاه با یک خط ریلی ۵۰ کیلومتری از مسیر داشبلاغ- اسدآباد از سوی دولت پیگیری شده و در انتظار تأیید بودجه از سوی مجلس برای اجراست.
این موضوع همچنان مسکوت می‌ماند تا اینکه در ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ نماینده وقت مردم اسدآباد در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از گردنه اسدآباد اظهار می‌کند: پروژه ساخت راه‌آهن در اسدآباد از سال ۱۳۹۵ با حضور نوبخت، معاون رئیس جمهور آغاز و مطالعات اولیه طرح شروع شد.
اکبر رنجبرزاده تصریح می‌کند: پس از آن مطالعات اولیه به سازمان برنامه و بودجه برای تصویب در کمیسیون ماده ۲۳ احکام دائمی ارسال شد و مورد تأیید و موافقت قرار گرفت و مسکوت باقی ماند تا در سال‌های آینده در صورت توانمندی این پروژه را در لایحه بودجه قرار دهند.
وی ادامه می‌دهد: پروژه راه‌آهن اسدآباد با ۱۴ میلیارد تومان اعتبار در ردیف بودجه مجلس در مرحله اول بوده و در انتظار هستیم هر چه سریع‌تر مراحل مطالعات تکمیلی طرح به پایان رسیده و مراحل اجرایی طرح تا پایان سال با کلنگ‌زنی آن آغاز شود. در جریان این بازدید خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز عنوان می‌کند: طرح راه‌آهن اسدآباد- کرمانشاه در پیوست لایحه بودجه قرار دارد و به ‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. وی بر این نکته تأکید می‌کند که با اجرای این طرح مسیر ریلی اسدآباد به‌ عنوان میان‌مسیر همدان- سنندج به مسیر ریلی کرمانشاه متصل می‌شود.

کمبود اعتبار مانع اجرای پروژه
اما بهمن ۱۴۰۱ نماینده وقت مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه راه‌آهن اسدآباد از مسیر داشبلاغ به عنوان یک پروژه جزو آنتن‌های فرعی استان مطرح بوده و از سال‌ها پیش در سازمان برنامه و بودجه دارای ردیف اعتباری است، اظهار می‌کند: به لحاظ اعتبارات، ادامه عملیات ساخت پروژه ابتر مانده و بودجه‌ای به آن تخصیص داده نشده است.
کیومرث سرمدی تصریح می‌کند: این ریل‌گذاری قرار بود از اتصال خط راه‌آهن تهران- همدان- سنندج به اراک- ملایر- کرمانشاه و از مسیر داشبلاغ- اسدآباد بگذرد که موضوع آنتن ریلی اسدآباد را از سال گذشته پیگیری کردیم و اگر امسال برای این طرح موفق به دریافت اعتبار شویم به طور قطع موضوع عملیات اجرایی و ساخت آن محقق می‌شود.
وی می‌افزاید: طرح مطالعاتی پروژه انجام شده و باید برای آن پیگیر جذب اعتبار بود که به واسطه همین مشکل سال‌ها این طرح معطل مانده است.

حذف ردیف بودجه راه‌آهن اسدآباد 
اما اکنون با گذشت بیش از هشت سال خبری از ایجاد راه‌آهن اسدآباد نیست و با وجود تنظیم سند توسعه سه‌ساله استان همدان این پروژه به‌ طور کامل به فراموشی سپرده شده، این در حالی است که برخی از شهرستان‌های استان از جمله تویسرکان در همجواری اسدآباد، صاحب راه‌آهن شده‌اند.
رنجبرزاده که در مجلس دوازدهم دوباره به عنوان نماینده اسدآباد راهی بهارستان شد معتقد است برای این پروژه در قانون بودجه تا سال گذشته ردیف بودجه وجود داشت اما به دلیل عدم پیگیری در لایحه بودجه تقدیمی به مجلس در زمستان سال گذشته ردیف بودجه این پروژه حذف و این ردیف بودجه به راه‌آهن فردوس اختصاص داده شده و متأسفانه با حذف ردیف بودجه آن، شهرستان اسدآباد بهره‌مندی از راه‌آهن را از دست داد.
 وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر در بحث راه‌های مواصلاتی موضوع راه‌آهن اسدآباد که می‌توانست از تونل و آزادراه برای شهرستان مهم‌تر باشد به دلیل عدم پیگیری‌های گذشته در مجلس دوره قبل منتفی است.

راه‌آهن اسدآباد؛ نقطه سرخط
وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا امکان پیگیری این موضوع در این دور از مجلس وجود دارد، تصریح می‌کند: فعلاً این امر منتفی است و اثری از این طرح نیست و آن را از دست دادیم و در حال حاضر باید بگوییم راه آهن اسدآباد؛ نقطه سرخط.رنجبرزاده یادآور می‌شود: در چهار سال دوره گذشته مجلس انتظار بود مسئولان این طرح را مجدانه پیگیری می‌کردند و ماده ۲۳ آن را می‌گرفتند اما به دلیل عدم پیگیری متأسفانه دیگر طرحی به نام طرح راه‌آهن اسدآباد
 نداریم.
 وی تصریح می‌کند: علاوه بر آن پروژه آزادراه اسدآباد که به نام این شهرستان با عنوان آزادراه همدان- اسدآباد- کنگاور- کرمانشاه ثبت و ضبط و در سال ۹۷ مصوبه مجلس آن دریافت شده بود نیز متأسفانه در دوره قبل به دلیل عدم پیگیری در سال ۱۴۰۰ و یا ۱۴۰۱ این طرح به سمت همدان -سنقر- کرمانشاه رفت و اسدآباد از این طرح مصوب شده محروم شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.